Sökmotoroptimering (SEO) är en process genom vilken webbplatser förbättrar sin synlighet i sökmotorresultaten. Ju högre synlighet desto bättre för ditt varumärke. Sökmotoralgoritmerna tar hänsyn till två saker när de bestämmer en sidas placering: relevans och auktoritet.
Google bestämmer detta genom att titta på hur många gånger en resurs har visats. Dessutom tittar den på hur snabbt webbplatsen laddas. En väl utformad webbplats kommer att förbättra sin placering i sökmotorerna.
Sökmotorer använder komplexa algoritmer för att avgöra vilka sidor som ska visas i SERP. Generellt sett rankas webbplatser med fler inkommande länkar högre i SERP. Inkommande länkar är å andra sidan de länkar som pekar tillbaka till en viss webbplats. Detta beror på att en webbplats som har ett högre antal länkar antas vara mer relevant och viktigare. Men även om en webbplats bara har en enda länk kommer den ändå att visas i sökresultaten.
För att öka din ranking måste du använda SEO-tekniker. SEO innebär att du införlivar nyckelord i ditt innehåll. Nyckelord hjälper sökmotorerna att avgöra din webbplats ämne och struktur. Innehållet hjälper också sökalgoritmen att matcha sökningar med din sida. Denna process börjar med sökordsforskning. Den ska leda till att en sida skapas för potentiella kunder som skriver in orden i Google. Dessa nyckelord bör ha en hög sökvolym. För att hitta rätt nyckelord kan du använda verktyg som Keyword Magic Tool och Keyword Overview tool.
Verktyg för sökmotoroptimering som hjälper dig att uppnå en högre sidrankning
.
För att uppnå en högre sidrankning måste du se till att din webbplats är tillgänglig för Google. Det är en enkel uppgift, men det finns andra faktorer som hjälper dig att nå det önskade målet. Utan dessa element kommer din webbplats inte att rankas av Google. Som tur är finns det många olika verktyg som kan hjälpa dig att förbättra din webbplats rankning på sökmotorernas resultatsidor (SERP). Nedan listas några av dem. Även om de kanske inte låter som de viktigaste aspekterna av sökmotoroptimering kan dessa verktyg hjälpa dig att uppnå en högre placering på Google.
Innehållsoptimering. Innehållet på din webbplats ska syfta till att lösa läsarens problem. Innehållet måste vara läsbart och intressant. Användarna klickar på de första resultaten av en sökning, så se till att du har en bra innehållsstrategi. Se också till att din webbplats är lätt att navigera. Sökmotorerna kommer att belöna dig med högre placeringar om ditt innehåll är välstrukturerat. Det bästa sättet att uppnå detta är att implementera rätt plugins och tekniker för din webbplats.
Sökordsforskning. Identifiera vilka ord människor använder för att söka efter en specifik produkt eller tjänst. När du har identifierat rätt nyckelord kan du börja optimera ditt innehåll för dessa nyckelord. Om du använder dessa verktyg kommer ditt innehåll att få ett uppsving och hjälpa dig att få mer trafik. Du kan också använda Mailchimp för att öka konverteringsgraden och marknadsföra din webbplats. Du måste veta vilka nyckelord din målgrupp använder för att hitta dig på nätet. Det är viktigt att förstå målgruppen så att du kan skriva innehåll som väcker genklang hos dem.