Aktuellt

Hur du optimerar din webbplats för sökmotorer

När det gäller sökmotoroptimering (SEO) är det bästa sättet att optimera din webbplats att fokusera på dina kunders behov. SEO handlar om att tillgodose kundernas behov samtidigt som man följer riktlinjerna för sökmotorer och levererar relevant innehåll. Sökmotorplaceringar kan förändras med tiden, beroende på ålder, konkurrens och förändringar i sökmotorernas algoritmer.

Sökbarheten avser en domäns framträdande plats i sökresultaten. Om den inte är synlig för många relevanta sökfrågor är dess söksynlighet låg. Å andra sidan är en hög söksynlighet en fördel för en webbplats eftersom den genererar trafik och domänauktoritet.

Sökmotorer använder algoritmer för att avgöra vad som är viktigt för användarna, och navigeringen på din webbplats hjälper dem att hitta det innehållet. Navigationen kan vara avgörande för en webbplats, eftersom den hjälper användarna att snabbare hitta det innehåll de behöver. Korta, beskrivande webbadresser är ett annat sätt att optimera för Google. När Google väl har upptäckt ditt innehåll kan de indexera det och placera det högre i sökresultaten. Ett bra navigeringsschema gör det lättare för besökarna att hitta det innehåll de behöver och gör det möjligt för Google att förstå dess hierarki.

Det är viktigt att använda rätt meta-description och meta-title-taggar på din webbplats. Båda dessa taggar avgör hur relevant din sida är för sökarens fråga. Meta-description används i sökresultaten för att ge innehåll till blurbningen under listningen. En sida måste också ha en unik URL för varje innehållsdel som den innehåller. Detta innebär att om ditt innehåll skiljer sig från annat innehåll på webbplatsen bör du använda en annan URL för varje del av det.

Hur du använder sökmotoroptimering för att förbättra din webbplats rankning

Sökmotorernas algoritmer undersöker innehållet på varje webbplats och använder komplexa matematiska formler för att avgöra om en webbplats är mer relevant än en annan. En webbplats som har fler inkommande länkar till sig antas ha mer innehåll som är relaterat till sökfrågan. Detta innebär att en webbsida med fler inkommande länkar sannolikt kommer att visas högre på en sida med sökresultat (SERP).

Desto högre en webbplats rankas på SERP, desto större är sannolikheten att en användare klickar på den. Google tenderar att betrakta sidor på första sidan som sidor av högsta kvalitet. På samma sätt är en bra användarupplevelse en viktig del av en webbplats SEO-strategi. När företag konsekvent använder sig av bra SEO-tekniker kommer de att ligga högre än sina konkurrenter. Många företag har inte råd att ligga på första sidan i sökresultaten. Om de inte gör det kommer de snabbt att hamna på efterkälken.

SEO innebär också att man införlivar nyckelord i innehållet. Sökmotorer älskar att se en sida med relevant innehåll och en bra laddningstid för sidan. När du använder nyckelord ska du se till att inkludera dem i sidans innehåll och använda dem som det primära nyckelordet genom hela sidan. Du kan använda sökordsforskningsverktyg som Keyword Magic Tool och Keyword Overview för att avgöra vilka sökord som har den högsta sökvolymen. De ger dig också tips om hur du kan förbättra din sidas prestanda.

Om du inte är säker på vilka nyckelord du ska använda är det värt att lära dig mer om schema och hur sökmotorerna visar webbsidor. Schema är ett samarbete mellan flera sökmotorer som använder specifika HTML-taggar för att förbättra visningen i SERP. Bitcoin-exemplet använde till exempel schema för att ge ett betyg för kryptovalutan. Detta är en liten faktor, men god praxis. På så sätt har Google större sannolikhet att visa rätt resultat för en sökares fråga.